آشنایی باهنر قلم زنی چرم

نویسنده سمیرا رجبی 1400/01/03 2 نظر

تعریف قلم زنی:

قلم زنی یکی از رشته های هنرهای سنتی ایران است و عبارت است از تزئین و کندن نقوش بر روی اشیا از قبیل فلز، چرم و...و یا به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش بر روی چرم به وسیله ی قلم و با ضربات چکش.

به این ترتیب قلم زنی فرایندی است که برای ایجاد ظاهری جذاب  و زیبا بر روی چرم انجام می گردد. فرایند حکاکی و قلم زنی شامل طرح ها و نگاره هایی می باشد که به طور دائم در سطح قطعه چرمی حک می شوند و این کار از طریق ابزارهای تخصصی و توسط استاد کاران ماهر صورت می پذیرد.

تاریخچه هنر قلم زنی روی چرم

یکی از کهن ترین  و قدیمی ترین رشته های صنایع دستی در ایران هنر قلم زنی روی چرم می باشد. قلم زنی روی چرم هنری است فاخر وماندگار که با این هنر میتوان نقوش بسیار زیبایی را روی چرم طبیعی ایجاد کرد. قلمزنی روی چرم از نظر اصول وتکنیک وابزارها تا حدودی به قلمزنی روی فلز شباهت دارد.

جهت ارائه این هنر نفیس نخستین گام انتخاب طرح مورد نظر است.

 بعد از انتخاب طرح؛  چرم مورد نظر را مقداری بزرگتر از طرح برش می دهیم.

نکته قابل توجه این که می بایست از صاف و بدون چروک بودن چرم اطمینان حاصل نموده و با استفاده از تکنیک هایی چرم های چروک را صاف کنیم.

گام بعدی انداختن طرح بر  روی چرم می باشد. در این مرحله قلم زنی روی چرم آغاز می گردد.

قلم زنی چرم بر روی چرم طبیعی خام یعنی چرم دباغی شده رنگ نشده که مرحله رنگ آمیزی و فینیشینگ روی آن انجام نشده باشد قابل انجام است. از بهترین انواع چرم خام، چرم طبیعی خامی است که با مواد گیاهی دباغی شده باشد این نوع چرم رطوبت را به خوبی جذب کرده و قابلیت چکش پذیری و انعطاف خوبی دارد.

نوع دیگرچرم خام، چرمی است که با مواد شیمیایی دباغی شده است و اصطلاحا به آن چرم زیره می گویند که نسبتا کمی خشکتراز چرم دباغی شده با مواد گیاهی می باشد. که البته هر دوی این چرمها برحسب تولید کننده، کیفیتهای متفاوتی دارند.

پس از انجام حکاکی، روی کار را  با رنگ مخصوص چرم خام رنگ کرده و یا حتی با رنگهای اکریلیک رنگ آمیزی می کنیم.

سپس با رزین مخصوص چرم وحتی برخی مواد ضد آب کننده چرم ، کار را پولیش میکنیم تا دوام و استحکام بهتری داشته باشد.

البته در برخی موارد که چرم کیفیت و یکدستی مطلوبی داشته باشد میتوان کار را رنگ نکرده و صرفا آنرا پولیش کنیم.

 

چرم به دلیل قابلیت و خصوصیات آن با تکنیک های متعددی کار می شود از جمله:
1.قالب گیری
2.بافت و دوخت
3.حکاکی و قلمزنی روی چرم
4.نقاشی روی چرم
5. سوخت و معرق چرم
6.گلدوزی روی چرم
7. باتیک روی چرم

 

موارد استفاده قلمزنی روی چرم در گذشته

در گذشته بیشتر برای تزیین جلد کتاب های مختلف از قلم زنی بر روی چرم استفاده می کردند . این کار همراه با سوخته نگاری انجام می شد تا زیبایی دو چندانی به جلد کتاب بدهد . از ابتدای قرن چهارم تا اواخر قرن نهم و دهم جهش بزرگی در قلم زنی بر روی چرم و سوخته نگاری ایجاد شد و کتب بسیار زیادی از این طریق تزیین و زینت داده شد

فروشگاه اینترنتی چرم مرینو با آدرس www.merinohm.com مفتخر است که به عنوان یکی از فروشگاههای معتبر محصولات چرمی توانسته آثار و محصولات زیبا و با کیفیتی که با هنر قلم زنی روی چرم منقش شده است را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد. این محصولات علاوه بر کیفیت و تنوع بسیار بالا ، نفیس ومنحصربه فرد نیز می باشند. 

 

 

2 نظر

سودابه گلشویی کیان:
1400/03/13
پاسخ

خیلی عالی و کامل بود

سمیرا رجبی:
2021/08/15, 03:42:30 PM

ممنون از همراهی شما

سینا سخایی:
1402/10/16
پاسخ

خوب بود. مقالات بیشتری در سایت قرار بدید.

سمیرا رجبی:
2024/01/06, 02:37:20 PM

ممنون از همراهی شما دوست عزیز

نظر خود را بیان کنید